Backstage24.gr
Ψυχολογία

Πώς να εντοπίσετε τις αρνητικές σας σκέψεις

Όλοι κάνουμε καθημερινά αρνητικές σκέψεις, άλλες φορές τις προσπερνάμε και δεν δίνουμε σημασία ενώ κάποιες άλλες φορές παρατηρούμε να επιμένουν και να μας εμποδίζουν στο να λειτουργήσουμε ομαλά στη καθημερινότητα μας. Επηρεάζουν τα συναισθήματα μας και την συμπεριφορά μας.

 

Ο τρόπος που σκεπτόμαστε εκδηλώνεται από τον τρόπο που επεξεργαζόμαστε νοητικά μια εμπειρία. Έχουν περιγραφεί, κυρίως από τον Beckτα διεργασιακά λάθη που κάνουμε στη  σκέψη μας και σας αναφέρω μερικά από αυτά ταδιεργασιακά λάθη έτσι ώστε να καταφέρετε αρχικά να τα εντοπίσετε και μετά να τα τροποποιήσετε στοχεύοντας τη θετική σκέψη.

 

 

Μερικά από τα διεργασιακά λάθη που κάνουμε όταν σκεπτόμαστε είναι:

 

  1. Η Διπολική σκέψη «Άσπρο-Μαύρο», όλα η τίποτα, καλό η κακό. Πχ. Αν κάτι δεν το καταφέραμε τέλεια, τότε είναι όλα αποτυχία. Στη βεντάλια της σκέψης δεν υπάρχουν άλλα χρώματα.
  2. Η σκέψη της Υπεργενίκευσης χρησιμοποιεί τις λέξεις «πάντα, όλα,  τίποτα, ποτέ» και αναφέρεται κυρίως σε ένα αρνητικό γεγονός που βιώνεται σαν ένα κομμάτι από μια αλυσίδα πολλών αρνητικών γεγονότων. Πχ. «Δεν τα κατάφερα να κρατήσω τη δουλειά μου, δεν θα καταφέρω ποτέ τίποτα»

3. Η Σκέψη-φίλτρο, επικεντρώνεται σε μια αρνητική λεπτομέρεια/ φιλτράρει ότι θετικό και χρωματίζει αρνητικά όλη την εμπειρία. Σαν μια σταγόνα μελάνης σε δοχείο με νερό. « Ο σύντροφος μου μου συνέστησε να φτιάξω τα μαλλιά μου, άρα είμαι άσχημη.

4. Η Συναισθηματική λογική, το άτομο προϋποθέτει ότι τα αρνητικά συναισθήματα που νιώθει αντικατοπτρίζουν την «πραγματικότητα». Πχ. «Αφού νιώθω αποτυχημένος, είμαι αποτυχημένος». Σκέπτεται με το συναίσθημα που νιώθει και όχι ορθολογικά.

5. Η Σκέψη του ΠΡΕΠΕΙ, το άτομο κατευθύνει την σκέψη και την συμπεριφορά του από τα «πρέπει και τα δεν πρέπει». Συνήθως τα πρέπει στον εαυτό μας φέρνουν άγχος και ενοχές πχ. «θα έπρεπε να μην είχα μιλήσει τόσο άσχημα στη μητέρα μου», ενώ τα πρέπει που απευθύνονται στου άλλους επιφέρουν θυμό πχ. «Πρέπει και αυτός να συμμετέχει στις δουλειές του σπιτιού δεν είμαι εγώ το κορόιδο της υπόθεσης».

 

 

6. Η Σκέψη του Αυθαίρετου Συμπεράσματος, πολλές φορές οδηγούμαστε σε ένα συμπέρασμα χωρίς να έχουμε επαρκή μαρτυρία. Βγάζουμε συμπεράσματα χωρίς να έχουν επιβεβαιωθεί από την πραγματικότητα. Αυτό μπορεί να γίνει και με 2 συγκεκριμένους τρόπους με το να «διαβάζω τη σκέψη των άλλων» π.χ ‘’κάτι έχει μαζί μου η Τζένη’’ και να «προλέγω το μέλλον» π.χ ‘’τίποτα καλό δεν θα μου συμβεί στο μέλλον, χάλια θα πάνε για μένα τα πράγματα’’

 

7. Η Σκέψη που μεγαλοποιεί η ελαχιστοποιεί η καταστροφοποιεί τις καταστάσεις. Μπορεί για κάποιον άλλον να μεγεθύνουμε τα θετικά του υπερβάλλοντας, ενώ για μας να τα ελαχιστοποιούμε και να μεγαλοποιούμε έως καταστροφοποίησης ένα αρνητικό για μας γεγονός. Π.χ ‘’θα με χωρίσει αν του πω ότι μίλησα με τον πρώην μου’’. ‘’πονάω στο στήθος, θα πεθάνω’’.

Δρ Χαρά Νομικού

Κλινικός Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος

Διδάκτωρ Ψυχοπαθολογίας  του Παν/μιουLeMirail II

Ερευνητικό Κέντρο Cerpp, Toulouse, France

haranomikou1@gmail.com

 

Related posts

Κακοποίηση- Σπάστε τη σιωπή τώρα…

Αναστάσης Δαφνής

Τί είναι ο Νευρογλωσσικός Προγραμματισμός, και πώς μπορεί να αντιστρέψει τα αυτοάνοσα νοσήματα;

editor

Πρόγραμμα κατά της κατάθλιψης

editor

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό. ΝΑΙ Περισσότερα

Πολιτική Απορρήτου
ledger live